Om

signal:brus är i första hand en kombination av anteckningsbok för intressanta nyheter och företeelser på nätet, och en sandlåda jag använder för att lära mig om webben i stort och bloggandet i synnerhet. Det handlar om kommunikation, media och samhälle, ett område jag jobbat med i egenskap av tv-producent i drygt 20 år.

När jag började i tv-branschen tänkte jag ibland att jag hade missat guldåldern: Den tid när de tv-program som gjordes sändes i den enda kanalen, och därmed sågs av alla. När en tv-producent kunde boka studior och annan teknik helt utan en tanke på vad det kostade, bara man hade en spännande idé. En tid när landets mest begåvade inget hellre ville än att göra tv.

Numera tycker jag nog att även mina tidiga år inom televisionen var en sorts guldålder. SVT Nöje producerade själv stor underhållning sju dagar i veckan. Framgångsrika program kunde fortfarande nå en publik på över 3 miljoner. Och även om det hade börjat dyka upp konkurrenter fanns det inga andra medier som på allvar tävlade om uppmärksamheten.

Idag produceras det mer tv än någonsin, så i den meningen har mediet gått in i en helt ny guldålder. Men det är en epok med helt nya villkor, dikterade av den nya stormakten inom media: Internet. Tv går från att vara den stora motorn till att bli en enkel underleverantör.

Det är ganska tydligt idag: Det var ingen bubbla som sprack kring millennieskiftet, det nya mediet snubblade bara lite, tvingades till en andhämtning efter en kolossal sprint de första åren av sin existens. Nu är man på gång igen, och nu börjar tekniken på allvar bli mogen för att erövra televisionens bastioner.

Det är först när man nu blickar tillbaks som man kan fatta vidden av den revolution som tv-branschen har genomgått på de här 20 åren. Det är i det perspektivet som jag nu skriver om det som kommer att ske framöver. Jag bloggar – och twittrar, och facebookar – därför att det som händer i media och inom marknadskommunikationen idag i så hög grad drivs av vad som händer på nätet.

Munkeberg i April 2009
Marius Bratten

(Som till vardags jobbar som tv- och eventproducent, något som du kan läsa mer om på fascinera.se.)

Marius Bratten, Riga 2003
Marius Bratten, Riga 2003

Skriv en kommentar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s