Runt om i Europa pågår just nu – precis som varje år sedan slutet på 50-talet – uttagningar till Eurovision Song Contest . Vissa länder gör det enkelt för sig – någon intern kommitté på det lokala tv-bolaget sitter i ett konferensrum och bestämmer vilken låt man ska skicka. På svt har man valt den motsatta vägen genom att göra uttagningen till en av årets största tv-händelser.
För femton år sedan drev dåvarande nöjeschefen Svante Stockselius igenom det format med deltevlingar som sedan dess krossar allt motstånd i tv-tablåerna varje vårvinter, och som lockat till ett antal efterföljare i övriga Europa. I helgen var det dags för final av årets upplaga, och det blev – som vanligt! – en tv produktion i absoluta världsklass!
Visst, man kan tycka ett och annat om kvalitén på låtarna. Själv vill jag nog mena att den var över förväntan, och även om det var kul på den tiden när akter som Brandsta City Släckers kunde tramsa till det lite i den professionella slätsrukenheten så är det nog på sikt bättre för programmets trovärdighet att startfältet domineras av låtar och artister som andas framtid snarare än schlagernostalgi.
Man kan också konstatera att programmets producenter inte lägger överdriven möda på att överraska i mellanakter eller underhållningsmoment längre. Man har hittat sitt format, och det handlar nästan bara om att låta de tävlande artisterna glänsa. Gott nog.
Vad man framför allt slås av är hur in-i-h*te! proffsig tv-produktionen är! Jag undrar om att den genomsnittlige svenske tv-tittaren, eller ens våra lokala tv-recensenter, förstår att tv-teamet bakom den här produktionen är yrkesmän och -kvinnor i absolut världsklass!
Titta bara på Oscar Zias nummer – här handlar det inte bara om att klippa hej vilt och skaka lite på kameran. Det är gjort med en musikalitet och en feeling som inte står någon internationell tv-produktion efter! Eller någon påkostad musikvideo heller för den delen!
Skulle någon göra en jämförelse mellan Melodifestivalen och motsvarande tv-program i övriga Europa skulle man upptäcka att den svenska produktionen ligger ljusår före i såväl teknisk som kreativt hänseende!
Så förväntningarna kunde inte vara högre när Eurovision Song Contest i nu maj kommer tillbaks till Globen för första gången sedan jag själv bildproducerade programmet år 2000. Jag förväntar mig att bli fullständigt överväldigad – något annat vore en besvikelse!