Framgångsstrategin bakom tv-kriget

Minns ni 1989 – vilket ramaskri det blev när TV3 hade fått rättigheterna till att sända Hockey VM, och det såg ut som om stora delar av befolkningen inte skulle kunna titta? På den tiden fanns det riksdagspolitiker som ville förbjuda parabolantenner för att kunna behålla kontrollen över etermedieutbudet.

Hockey-VM blev MTG:s bräckjärn för att tvinga sig in i medielandskapet. Och nu i vintras känns det som att den resan nådde sitt slutliga mål, när Viasat kunde sända OS för första gången. Belackarna trodde inte att bolaget skulle kunna leverera vare sig den kvalité eller de publiksiffror vi har vant oss vid från Public Service. Men det gjorde man, och med råge. Dessutom visade man med sin App vägen för framtidens medierappoprtering från de stora idrottsevenemangen.

På Branschforum 15 maj får vi träffa två av nyckelpersonerna bakom succén, tillsammans med en väldigt glad sponsor. Sponsorn är Staffan Ekstam från McDonalds, och han kommer tillsammans med Erik Westberg från Viasat och den nykläckta programledaren Carolina Klüft!