Det känns som man har läst det många gånger förr: Den traditionella ”broadcast”-televisionens (vettigt svensk begrepp saknas) affärsmodell kommer inte att överleva. Senast ut att tillkännage mediekungens död är New York Times.
Tidningen påminner om Elvis’ framträdande i The Ed Sullivan Show 1956, som sågs av 83% av hushållen, och sista avsnittet av MASH, som sågs av 106 miljoner så sent som 1983.
Sista kvartalet 2008 tappade de fyra stora nationella kanalerna i USA 7% av sin tittning, eller 3 miljoner tittare. Tillsammans med den ekonomiska krisen gör att även landets mest sedda kanal CBS förlorade 40% av sina inkomster samma period.
Skulle detta betyda att kanalerna kommer att försvinna? Knappast. Men, varnar artikelförfattaren, det lär betyda att kanalerna satsar allt mindre på stora dyra dramaproduktioner, och allt mer på billigare talkshows och reality-program.
Samtidigt rapporterar bloggen NewTeeVee att YouTube satte nytt rekord med 6,3 miljarder (!) videoströmmar och nästan 102 miljoner unika besökare under januari…
En reaktion till “Broadcast-tv:s död förutspås – igen”
Kommentarsfunktionen är stängd.