“Location-based” nästa steg för de sociala nätverken

Sen några veckor tillbaks är jag den stolte – nåja… – ägaren av en mobiltelefon av senaste modell. Mitt val föll på Nokia N97, en modell jag väntat på ända sen jag först läste om den nån gång förra året. Jag hade fått för mig att det var dags att återgå till Nokia, och detta skulle vara deras nya värsting-modell.

Innan jag handlade gjorde jag dock en minutiös genomgång av marknaden för att försäkra mig om att detta var den värsta värsting-nallen tillgänglig just nu. Den största skillnaden på mobiltelefonmarknaden idag och när jag sist gjorde samma grannlaga marknadsinventering inför förra mobilinköp, är nog att GPS-er numera verkar ingå som en självklarhet i varje mobilmodell med självrespekt.

Precis som jag tänker du nu kanske att, “ja det kanske gör att man slipper köpa ny gps till bilen, men vad ska det annars vara bra för”. Ett av de kanske mest spännande svaren på den frågan handlar om nästa generations sociala nätverk, s k “location-based social networks”, eller LBS.

Mobiloperatörerna har sen förut erbjudit tjänster utan gps-kopplingen baserad på vilken mobilmast man är knuten till som kan avslöja för dina kompisar var du befinner dig. Men det är passiva tjänster, och ännu verkar ingen ha knäckt den där extra dimensionen som gör att tjänsten får genomslag på Facebook-nivå.

En tjänst som dock verkar vara nånting på spåret heter fourqsquare, och beskrivs i en artikel på mashable.com. Den bygger bl a på att du lämnar tips efter dig på platser du varit, så att dina kompisar kan hitta dem när de kommer dit. Eller så förstår jag det åtminstone. När man kommer till en ny plats kan man göra sig synlig publikt för andra foursquare-användare (användbart på konferenser t ex, eller kanske i baren om man så vill) eller bara för andra kompisar i närheten. En koppling till Twitter gör att du kan skicka en automatisk uppdatering på Twitter när du loggar in från en ny plats.

Foursquare verkar just nu mest spridas i större amerikanska städer, men det är väl bara en tidsfråga innan denna eller andra liknande tjänster börjar dyka upp i Sverige. Kanske nåt för folket bakom bloggy.se t ex?

En reaktion till ““Location-based” nästa steg för de sociala nätverken

Kommentarsfunktionen är stängd.