The Next Event – spännande mix gav inspirerande dag

I förra veckan var jag på  The NEXT Event, ett heldags seminarium om internet och framtidens kommunikation som arrangerades av Wednesday Relations tillsammans med Johan Ronnestam.  Ambitionerna var högt ställda: Man ville skapa ett inspirerande seminarium med en spännande mix av gäster som skulle föda nya tankar hos publiken kring kommunikation och varumärken. På det stora hela lyckades det riktigt bra.


Seminarier och konferenser om internet och framtiden går tretton på dussinet just nu. När man köper senaste numret av Internet World så följer det med en annonsbilaga för Internetdagarna 3-5 november. Öppnar man tidningen kan man läsa om SIME, som går av stapeln veckan efter. Detta har arrangörerna för The Next Event också tagit fasta på. På hemsidan skriver de: ”I dag kämpar ett flertal aktörer om att samla människor med olika chefsbefattningar inom marknadsföring, försäljning, information och kommunikation. /…/ The NEXT event sticker ut som en spelare med ett nytt syfte och mål. The NEXT event är en dag av insikt blandat med inspiration och nytänkande – som gör skillnad.”

Att helt förnya genren är väl lite svårt, men en hyfsat djärv blandning av talare gjorde ändå att The Next Event kändes fräscht. En stor del av äran för detta tillfaller gissningsvis Johan Ronnestam, som av arrangörerna hade betitlats ”regissör” för evenemanget. Förutom att han både inledde och avslutade dagen betyder väl detta att han också tagit ett lite större ansvar för sammansättningen av talare.

Johan inledde själv med att bl a visa några filmer som beskriver läget på ett ganska tankeväckande sätt. Först följande sammanfattning av utvecklingen vad gäller sociala media:

Johan berättade vidare om twittersignaturen @interactiveAmy’s erfarenhet av Domino’s Pizza, som ofta förs fram som ett exempel på hur kundservice via Twitter ska fungera. Interactive Amy hade beklagat sig på sin Twitter om att Pizza hon beställt var kall eller dålig på nåt sätt. En timme senare fick hon svar från Pizzakedjan. Inte nog med det, dagen efter la Domino Pizza upp följande hälsning på Viddler för att be om ursäkt för fadäsen:

http://www.viddler.com/player/acbbf27d/

Som ett avskräckande motexempel berättade Johan  om sin egen erfarenhet av Telia som han kontaktat på Twitter för att få hjälp med sitt bredband, bara för att få beskedet att avdelningen som skötte Twitterkontot inte kunde ringa till honom! Litegrann som när jag ringde Loopias telefonsupport för att det var nåt fel med min mail, och fick beskedet att de inte kunde hjälpa mig om jag inte mailade in! (Jag har bytt webbhotell nu om nån undrar.)

Leo Razzak
Leo Razzak

Bäst på seminariet var helt klart Leo Razzak som inte alls talade om Sociala Medier, men däremot om sociala frågor. Leo är en ung (22 år tror jag) invandrarkille från Norsborg som är engagerad på Fryshuset där han bland annat jobbar med projektet ”Fryshusandan”. Leo inledde med att be om ursäkt för att han inte skulle använda powerpoint eftersom han tycker att det dödar känslan och kontakten med publiken. Stormande applåder direkt, och sen fortsatte det. Såhär står det om projektet på Fryshusets hemsida:

Fryshuset besöker under en treårsperiod 150 kommuner i 30 regioner för att sprida sina erfarenheter och kunskaper från snart 25 års arbete med och för ungdomar. Vårt syfte med turnén är att inspirera och erbjuda utbildning till alla som arbetar med ungdomar, att uppmuntra dem att starta nya och utveckla existerande projekt och verksamheter för att förbättra ungdomars möjligheter att utvecklas och växa som människor.

Ett spännande projekt, och om övriga av Fryshusets representanter är hälften så engagerade och inspirerande som Leo Razzak så tror jag det kommer tändas en hel del bildliga brasor under kommunernas integrationsaktiviteter den närmaste tiden.

Jag ska inte fördjupa mig mer i att referera varje talare. Det finns en utmärkt sammanfattning av seminariet här för den som är intresserad. Jag vill bara nämna att jag tyckte Peter Lilliehööks rapsodiska historieresumé var underhållande; att Andreas Lubecks musik framförd via YouTube var riktigt häftig; och att Lotta Lundgrens berättelse om hur hon hoppade av reklambranschen och blev matskribent var upplyftande.

Trots den stora bredden bland talarna var det två ämnen som jag saknade: Allt mer av trafiken på internet utgörs av rörliga bilder. Flera av talarna nämnde YouTube, men det hade varit spännande med en fördjupning i de nya möjligheter som den rörliga bilden ger marknadskommunikationen. Ett annat spännande nytt fönster som är på väg att bli jättestort är spelbranschen, som ju även den driver allt mer av trafiken på nätet och utgör en viktig plattform för den sociala kommunikationen. Även här finns det nya utmaningar och möjligheter att tänka på. Kanske kan det vara två ämnen att locka med till nästa Next Event?

Uppdaterat: Efterhand kommer det allt fler bra referat från dagen. Har just kollat på Mattias Åkerbergs på Please Copy Me. Jättebra och utförligt. Kul att han fått med sitaten från Lotta Lundgrens föreläsning bl a.

2 reaktioner till “The Next Event – spännande mix gav inspirerande dag

  1. Hej,
    du har helt rätt i dina funderingar om rörliga bilder.
    Även om jag själv endast svepte förbi ämnet var min avsikt att visa på att det finns en stor potential att ranka högt i sökmotorerna genom att fokusera på video-innehåll. Detta eftersom så få ännu har använt det som fundament i en SEO-strategi.
    http://bjornalberts.com/2009/10/08/min-presentation-pa-the-next-event/

    Vet också att Ronnestam ibland lyfter fram video som bärare vid viral kommunikation.

Kommentarsfunktionen är stängd.